Tuesday, January 15, 2013

Politix

kenapakaubaca.[?]
-sekadar pandangan peribadi.


Entah la apa nak jadi dengan politik Negara masa ni.Sorang nak tuntut keadilan,sorang lagi nak kan hak asasi,hak seks, hak royalti,hak pendidikan,hak rakyat.“bila kita mulakan sesuatu dengan percakapan,belum pasti kita akan buat apa yang kita cakap di awalnya”.Ada banyak bukti.Tak guna aku nak tunjuk fakta di sini,sebab sekarang fakta macam dah jadi sebaliknya bagi orang globalisasi kini.Bagi mereka, apa yang internet putarkan itu betul,benar tepat dan apa yang kotak segi empat tayangkan semua buruk,puaka celaka segalanya.Ya aku mengaku.aku pun menjak menjak ni tak percaya TV,tapi aku cari penjelasan di internet pasal pihak kanan dan di pihak kiri. Mana yang boleh pakai aku ambik,mana yang tak boleh pakai aku gelak . kih kih kih.

“cuba kalau aku cakap,internet tu tayang berita fitnah.Sure punya aku kena tibai.sebab apa,sebab bagi mereka,semua yang mereka canangkan tu betul.” Ok boleh berhenti dah. Aku pun tak faham.

Kenapa perlu double-standard ?

Menafikan kebenaran dan membenarkan yang batil.
Why not semua orang bersyukur dengan apa yang kita ada sekarang.Ok sekarang lupakan kau ni penyokong tegar mana. Kiri atau kanan lupakan sekejap. Kita fikir rasional.

“kenapa ada manifesto?” “kenapa perlu tunaikan manifesto?” 
I bet korang semua pakar dalam hal ni.
Bila manifesto ditunaikan, si polan ni akan kata nak bodek rakyat,pengundi whatsoever. Habis tu tak perlu tunaikan? Jangan taksub sangat boleh bila berpolitik?
Bila government bagi smartphone,ramai yang pertikai.bila bagi BRIM,semua ambik walaupun mengutuk,balbalalablbabaa. Semua negatif.
Bila opposition bagi air percuma,semua pakai.Elok la tu.Syukur Alhamdulillah sampai ada yang  puji melangit.

Semua ni dah termasuk dalam manifesto kan?

Wajib dilaksanakan.

Kalau aku nak listkan pros-conts untuk government dengan opposition memang tak habis page ni.Just aku cuma nak kita semua lebih tolerate bila bahas pasal politik.

“Tak gunakan kau menang kan yang salah.Salah tetap salah”yang ni dah biasa sangat kita nampak.Well,kita takkan menang bila berjumpa dengan orang macam ni. Kau guna peluru berpandu baru dia senyap sikit wakakaak.

Jangan Obses sampai melangit.bawak bawak mengucap sikit.

// fuuhh

Kita hidup demokrasi,menang kalah pun cara demokrasi.Aku rasa sistem pilihanraya Malaysia antara yang top sekali keintegritiaannya.Berbanding Indonesia,Filipina dan etcetc (*aku pasti,bila aku bandingkan Malaysia dgn Negara Negara ni,mesti akan ada mulut puaka yg akan mempertikaikan.STFU).Nanti masa tu pilih la,not by showing off the crowd.Yang penting undi itu rahsia :D

// barangkali ini statement terpaling playsafe yang boleh aku tulis.Tak mau la obses sangat.
*tarik nafas

Kawan aku pernah cakap dulu,

“politik tu antara yang terjijik sekali kat dunia ni”

Now,baru la aku nampak percaturan dia. Di sebalik slogan slogan ‘rakyat’ digunakan,di sebalik frasa frasa annoying terhambur, there’s someone controls our politic nowadays.
Aku cuma takut,perlembagaan akan diturunkan.Komunisme dijulang semula.Siapa sangka kan?
Sedangkan mati kita,kita pun tak tahu.
Masa tu.baru lah frasa ‘takkan melayu hilang di dunia’ terkubur di bumi sendiri.Wallahualam.

No comments: