Wednesday, January 30, 2013

TransCameron.

kenapakaubaca.[?]
"pengalaman hiking yang tak boleh dibeli dengan duit walaupun kita bayar yuran program HAHA"-H.A

Baru balik rumah dah kena keluar rumah balik untuk program kolej, TransCameron.Serius shit aku tak duduk rumah sejak ahad 21/1 sampai semalam selasa 29/1.Lama gila, macam lupa daratan lupa diri pun ada,buat macam rumah tu macam hotel je.Anak derhaka betul.Bdw aku rindu nak duduk rumah balik haha.

//

Aku ni bukan suka sangat nak hiking hiking ni, buat apa hiking? buat peluh je,buat kaki letih je ,hek eleh kenapa kau nak susah susahkan diri kau bawah beg besar gedabak ,dopopatjam nak digalas pfffttt tolong la.HAHA tapi itu first expectation aku,sebenar benarnya lagi benarnya seronok weh.pedulikan hari pertama hari kedua aku bawak beg kecik,apa orang panggil, tas tangan ; bilamana semua orang bawak beg besar besar haha. ramai yang dengki dengan aku tau?

"eh jerin punya beg ni boleh cari gaduh ni ," kih kih kih

siapa sangka we can hike 5 mountain in 3 days something like that? and 3 of the 5 mountain we hiked are listed in most top highest mountain in malaysia. Perghh. kau tak bangga ke mat ? kau tak bangga ke jerin ?
seriusly aku tak pernah tahu ketinggian gunung tu berapa berapa,tak ada masa nak ambik tahu haha
tapi apa yang aku tahu,masa aku mendaki tu aku tak mau kena tinggal kat belakang. takut mat ! HAHAHA

im so not to write long long story.dah basi dah cliche dah boring
//

HARI PERTAMA
lokasi Gunung  bukit Perdah Gunung bukit Jasar

Bila dah sampai puncak,semua dengan sombongnya mengeluarkan statement berani mati ;
"hek eleh ,ini ke perdah? ini ke jasar?"
"gila macam kau naik bukit doh" HAHAHA
Serius bukan nak berlagak,tapi Zzzzzz ,rasa mengantuk naik gunung tu. Tapi bila dah naik tu,hutan dia agak kasar sikit dengan kulit den ni ha.dah la sejuk.apa apa pun hari pertama kita berjaya naik 2 gunung, ambik masa dalam 3 jam 4jam jugak la untuk  naik 2 gunung ni. eh 3 jam aku sama macam masa tidur aku T_T






HAR KEDUA
Gunung Berembun

Baca nama gunung tu je dah boleh tahu , "eh gunung tu ada embun ke?"
ok tak lawak, semua gunung berembun kot tapi asal nama gunung ni berembun hang pi tanya orang lain.Gunung kali ni agak mencabar daripada naik 2 bukit semalam. HAHA. Serius shit,track dah la panjang,menaik menurun menaik menurun. Kalau la cuaca panas,dah boleh terbakar lemak lemak fatty acid aku 100 Kg ni.tapi nasib la sejuk,so macam takde makna la kalau kita berpeluh,sebab peluh yang keluar tu rasa nyaman gila and bila tengok tengok , "eh dah kering ke? " MHRUEHRURHEREUH
Track kat sini lalu denai,lalu pokok tumbang,kena tunduk masuk pokok,beg tersangkut,kena panjat tanah licin perghh yang ni mencabar gila ! dah la aku bawak sweater putih. memang berjambul jambul la kotornya.
Tapi bila dah sampai puncak , serius best gila walaupun view dia macam nak tak nak je nampak kih kih



puncak berembun !
HARI KETIGA
Gunung Berincang Gunung Irau

Nak daki gunung ni ada kontrobesi sikit. "Mana nak cari guider ni weh ?" "dah la mahal ,se-guider rm 300" huehreu. But nothing imposible,akhirnya kitaorang dapat guider.dah la dapat guider, sporting gila pulak tu.Serius shittt 2 gunung ni aku mungkin akan fikir beribu kali kalau nak naik lagi lepas ni.perghh aku cakap kau,memang mencabar gila gila mental,kepenatan,keberatan beg,fizikal kena kuat. Entah kenapa dalam hutan tu aku baru terfikir
"eh kenapa aku ikut ni ? HAHA"
"kalau tak sekarang mesti aku ada kat rumah tengah goyang kaki,atau tengok wayang dalam mall atau atau atau tidur tak bangun bangun " Zzzz

serius.Antara kau nak jalan terus, atau nak patah balik yang memakan jarak lebih kurang sama.
ahhh, teruskan je la. Dah la masa nak naik tu set set kitaorang tinggal belakang,sebab ada yang injured la,tak larat la,kena teman lagi lagi yang perempuan takut jadi apa apa. dan akhirnya sampai puncak jugak after lebih 6 jam 7 jam . Gila.
kasut kalau tak kena lumpur sampai ke betis, hang memang manjaaaa baq ang HAHA.
kami telah berjaya menjadi petani moden atas gunung tu.Habis kotor.













puncak Irau !
//

Soksek soksek TransCameron :

  • Aku tak tahu kenapa hari pertama tu boleh sesat barat.padahal we use the same way.Masa nak balik tu,dengan semuanya berpecah,yang tahu jalan ,jalan dulu, yang belakang belakang ni tertinggal, lepas tu buat jalan sendiri.Gila scary masa tu. Aku ingat lagi jama masa tu dekat dekat 6.40petang, nak mnjengah maghrib dah,tetiba masuk jalan hutan winterfall apatah nama hutan tu,tapi serius sekali imbas hutan tu macam pekan hantu.Bayangkan ,dengan nak papah orang pengsan lagi,dengan jalan kaki jauh gila,tak tahu jalan mana yang betul,akirnya kita jumpa jalan yang macam ragu ragu nak jalan walaupun jalan dia agak betul.Yeah dan sekarang masing masing macam kena sakat,ada yang pengsan bila nampak benda tu,ada yang kena panggil nama,ada yang dengar bunyi mengilai. what the most scary thing is, bila makcik tu cakap, "Ya Allah,kenapa kamu semua ada kat dalam hutan?cepat keluar." -cerita imbas muka oleh ujang. You know what it means right? seram kan.
  • Duduk dekat cameron it totally sejuk nak mati,tahap daging sejuk beku la.The most tak tahan bila nak mandi  la sial ! HAHAHAHA sejuk dia macam mencucuk cucuk paru paru ni.Rasa macam jantung dengan paru paru ni kecut gila.Sebab tu kitaorang mandi hanya sekali sehari je.Itu pun ikut mood HAHA.
  • Sampai sampai cameron, semua nak keluar dari bas. dengan harapan (bas yang ada ekon tadi sejuk nak mati tu) kitaorang dapat keluar ambik udara panas kat luar. Tapi bila bas dah berhenti dan semua turun, rasa kan udara luar lagi sejuk dari dalam bas HAHAH bodohnya kita.tak terfikir pulak cameron sesejuk ni.Eh sebenarnya tak sangka Malasyia ada suhu macam ni HAHA
  • I love the situasi when masak memasak.Masak memasak guna stove,kuali,sudip,makan apa yang ada depan mata,lepas makan basuh,masak dengan kumpulan, even event ni untuk have fun,tapi ianya mengajar kita untuk lebih independent, tinggikan lagi semangat kekawanan,rapatkan lagi hubungan ngan member member yang paling penting, we know whatever the things that we dont know before this. serius korang semua hebat :')
  • You go girl.aku suka tengok semangat syafiqah dengan kak yong . This 2 orang memang nampak macam buat hal.sorang pengsan sorang lagi lambat gila nak mati kat belakang HAHA (marah ke?) tapi 2 2 orang ni ada semangat naik gunung yang tinggi. at leaste walaupun pengsan pengsan,injured, korang mampu naik 5 gunung sama macam kitaorang yang sihat ni. tahniah :')
  • Masa nak naik gunung berembun,sampai satu fasa,kena mendaki je.mendaki dalam  sudut 85 degree.dengan lecaknya,dengan basahnya,denga licinnya. Korang tahu apa dalam kepala otak aku? Mati.
  • Aku tak rasa yang kita semua ni penat mendaki kan? aku rasa kita ni penat nak snap pictures. lagi lagi siapa yang gila kamera tu HAHA setiap 5 minit perjalanan atau bila nampak view view yang cantik,kitaorang mesti akan berhenti untuk tangkap gambar, the masa bertambah lagi bila orang yang jauh tertinggal belakang berlari lari nak masuk interprame jugak HAHAH kelakar la sial! sebab tu kena take time. tak kisah la , janji ada gambar dalam hutan. kau ado?
  • ingatkan berembun je yang payah nak mati,my kesilapan.ada lagi gunung yang payah .Berincang dengan irau.Ya Allah.aku tak tahu nak describe macamana tapi ianya betul betul  mencabar otak,minda,fizikal dan mental.Dengan kena pijak akar2 kayu,batu batu,lalu lumpur,tunduk,baring,luka luka,salah pijak,masuk lumpur.tu memang tak boleh lupa semuanya.When lepas ni kalau ada apa apa perkatan Iarau, aku akan consider untuk fikir 34534 kali nak join ke tak nak HAHAHA.
  • Siapa yang suka nature,suka view,korang memang berbaloi naik puncak puncak ni .jujur aku cakap aku bukan nya tak suka view,tapi aku seorang yang tak ambik peduli pun semua tu. cukup la untuk cakap " wooooo lawanya" lepas tu diam HAHA. But bila sampai atas Irau,rasa kita ni dalam macam filem alice in wonderland, macam dlm lord of the ring.serius serius. kiri kanan kau penuh pokok dengan lumut dari atas smpi bawah,dengan corak corak akar dia. Rasa takjub dengan pencipta. :') Paling best bila kita semua boleh duduk atas Awan wuhuuuuu
  • Kasut kalau tak kotor kena lumpur akibat membajak memang tak sah. Apa yang aku risau masa nak naik irau tu,hujan gunung lama gila. dah la cuaca sejuka tahp 15 degree,ditambah dengan trek yang penuh lecak.dah macam petani moden ! wujuuu aku kotor dari atas sampai bawah. sama jugak dengan yang lain HAHA kan?
  • Tahniah ujang sebab berjaya turun dengan kain pelikat.Tahniah amira kerana memenangi anugerah jatuh bangun terbanyak WAKAKAKA
Aku rasa ada banyak lagi nak disoksek soksek. cukup la kot.penat nak taip mat ! HAHA thanks ateam.thank nazrin ujang syafinaz,ustaz,ikhwan,ayam,hairul,low,helmi,ja'a,syahir,qahar,amran,aini,amira,syira,lin,azella dan semuanya wei. Kita memang hebat ekceli. 5 gunugn dalam 3 hari ?
Boleh masuk genuiss world record ! 
ok tipu je hihi kthnkbye salam.


No comments: