Wednesday, April 24, 2013

Mahasiswa,PTPTN dan politik.

kenapakaubaca.[?]
"Jangan bermain dengan hak.Padah nanti"-H.A

Well,kita dah memang sememangnya tahu dah, bila cakap pasal politik, semua tak percaya cakap orang ni,cakap orang tu, "eh politik tu kotor,kalah kotor dekat baju aku ni".
Mula la keluar fitnah sini sana,photoshop gambar itu ini, cakap orang ni 'macai' cakap orang tu macai. Apa nak jadi la dengan politik zaman sekarang.Mana minda 2013 weh?
 #

Aku suka fakta.tapi sekarang ramai yang suka auta daripada fakta.Kata mereka,yang auta itulah bukti.
Sejak PRU ke 11 - masa tu tahun 2004, lepas tu PRU12 2008 , dan sekarang PRU13 2013.semua isu yang diorang mainkan baik belah kiri atau kanan,semuanya sama.populis semata.

#
Untuk pru 13 kali ni,aku tertarik nak ulas satu janji Pakatan Rakyat untuk memansuhkan PTPTN jika mereka mendapat mandat PRU 13 kali ni.(selain hapus kan TOL,turunkan harga minyak,dan lelain)



  • Aku pernah guna PTPTN,pernah pakai PTPTN dan Alhamdulillah,sebab PTPTN jugak aku boleh bayar yuran Uni selain daripada duit PaMA haha.Nak mansuhkan PTPTN ? huerheruhre.nak tergelak kejap. Aku assume Pakatan Rakyat mahu menggantikan PTPTN dengan biasiswa sara diri yang mana ianya sama seperti PTPTN, tapi yang lainnya kita tak perlu bayar balik. Macam ni boleh ? atau Pakatan Rakyat nak mansuhkan PTPTN terus dari hidup pelajar dan pelajar guna dana sendiri ? tak mungkin la kot sebab aku ada terbaca dalam satu blog,Pakatan Rakyat akan sara pelajar dari masuk Uni sehingga keluar Uni.Itu fahaman aku.Ok la,aku assume yang pertama tadi.
  • Malas nak cerita pasal penubuhan PTPTN ,siapa yang terlibat dan bila semua tu diwujudkan. cliche nak dibincangkan.Hope korang tahu la.Mansuhkan PTPTN. ok.aku suka,for sure semua suka.Tapi apa yang bakal berlaku di sebalik pemansuhan PTPTN tu?
  • Ikut fakta,kita ada dekat lebih kurang 800000 pelajar IPTA/IPTS ambilan setiap tahun untuk diploma dengan degree dan mungkin 500000  atau 300000 daripada ni peminjam PT atau mungkin lagi kurang (sekadar bagi contoh).Kalau buat perkiraan, (aku ambik 300000 students yang pinjam PT setahun/ambilan baru) 300000 orang x rm3000 (per sem) (amaun sara diri + yuran) = total RM900,000,000 Per sem. x 2 (setahun = 2sem) = RM 1,800,000,000 yang perlu government tanggung.kalau student tu belajar 3 tahun ? kalau 4 tahun ? Mungkin aku ni bukan pakar ekonomi macam Rafizi Ramli tapi bilangan pelajar tentu makin lama makin meningkat, tahun makin meningkat, kos sara hidup for sure meningkat. Itu baru untuk 300000 pelajar. belum 500k studeng lagi. Dan duit apa yang kerajaan nak tanggung ?PETRONAS?TOL PLUS?
  • Baik guna duit tu bayar hutang negara dekat bank dunia ke apa ke dulu.Dan setahu aku,hutang kerajaan kepada bank negara pun baru 500 juta. yang berbilion bilion ringgit tu hutang luar,hutang pihak swasta dan sebagainya.


ini adalah carta hutang luar negara kerajaan persekutuan. saya buat secara ringkas. untuk lebih details nanti saya letak dekat note. mengikut carta ini kita tak pernah pinjam daripada IMF dan hutang luar negara kerajaan persekutuan bawah 20 billion. pada tahun 2012, hutang luar negara kita hanya RM16848 juta..@ 16.8 billion(bundaran paling hampir) sahaja. apa yang ingin saya tunjukkan ialah, malaysia tak pernah meminjam dengan IMF dan hutang luar negara kerajaan persekutuan kecil sahaja. selebihnya adalah hutang sektor swasta. kerajaan persekutuan hanya bayar hutang dia saja dan hutang sektor swasta, mereka yang bayar sendiri. bukan kerajaan tolong bayar. dan kerajaan pinjam bukan untuk suka-suka tetapi untuk membina dan membangunkan ekonomi negara

-Addin-


  • Eh tapi kan, kalau dah hapuskan TOL,dah turunkan harga minyak nanti.Mana Pakatan Rakyat nak dapatkan dana untuk tampung biasiswa sara diri ni semua? Someone boleh tolong jawabkan ? Of course dari cukai cukai yang tinggi. Ye.ada yang akan cakap pakatan rakyat tak akan naik kan cukai balbalablabalab segalanya. Tapi siapa tahu kan? engko tahu ke apa akan jadi masa depan ? whatever cukai,pintu ke ,cukai jalan ke, cukai pendapatan serius shit akan naik untuk cover balik perbelanjaan lepas Pakatan Rakyat turunkan harga minyak dan hapus kan TOL (KALAU terlaksana lah )
  • Pakar-pakar Institut kajian yang dijalankan bersama-sama dengan
    Kerjasama Ekonomi dan Pembangunan (OECD ) , antara 30 negara anggota
    organisasi. Kajian ini dijalankan berdasarkan data dari Bank Dunia
    dan OBSR . Pakar memberi perhatian kepada tiga kriteria : aktiviti cukai
    kawalan sosial , kewangan dan privasi , menulis Puls Biznesu .
    Senarai negara dengan cukai yang paling tinggi adalah seperti berikut:
    1. Itali - 6, 0 mata 2 Turki - . 6, 0 mata 3 Poland - . 5, 9
    perenggan 4 Mexico - . 5, 9 mata 5 Jerman - . 5, 9 mata 6 Belanda.
    - 5, 8 mata 7 Belgium - . 5, 6 mata 8 Hungary - . 5, 6 mata 9.
    Perancis - . 5, 6 mata 10 Greece - 5 , 5 mata adalah yang paling mudah
    cukai tekanan , negara-negara seperti Itali, Turki dan Poland. kurangnya
    dibebankan dengan cukai di Switzerland , Luxembourg, Austria dan Kanada. negara-negara
    dengan indeks yang lebih tinggi dari 5 , 4 ​​mata dianggap sangat mudah untuk cukai
    tekanan.
  • Brazil,Fuji,Greece,Turki  menawarkan pendidikan percuma kepada pelajar negara dia.Arab pun, tapi tengok la keadaan politik,suasana geografi dan cukai dia.tinggi melangit. Orang malaysia minyak naik doposen pun dah melangok memekak je,boikot itu ini. ini bila cukai naik ? zzzz
  • Pernah tengok slogan "Education is Not For sale", "Hapuskan PTPTN" im sure kerja kerja ni didalangi oleh nama nama dari yahudi.Kalau korang berkesempatan,boleh tonton video ni.Ada tangan yahudi yang digerakkan ke seluruh negara,mostly diwakili pembangkang untuk menyebarkan fahaman menghasut rakyat menumbangkan kerajaan sedia ada. Pernah tengok logo Parti Sosialis Malaysia? Pernah tengok DEMO BERSIH yang guna logo tangan Genggam tu ? itu semua dijadikan proksi oleh yahudi,bagi menguasa negara yang ada hari ni.Dan  yang paling kesian,budak budak IPTA IPTS yang terpancing dengan Slogan ,propaganda ni. Dah lupa masa kita belaja rsejarah tingkatan 3 dulu ? macamana jepun menggunakan propaganda nak bodoh bodohkan rakyat tanah melayu?
Logo tangan PSM
Logo tangan Bersih
http://www.facebook.com/photo.php?v=636991476318192&set=vb.100000220357952&type=3&theater
Dan ini link video 16min, bagaimana yahudi menghantar agen agen mereka masuk ke Malaysia.
  • Oh aku mengaku segala angka2 yang dikongsi tak setepat mana.Cuma sekadar nak kongsi dan anggaran je.Tapi aku teringin nak rasa Pakatan Rakyat jadi kerajaan lepas pru 13 ni. Nak rasa PTPTN mansuh,TOL mansuh, dan minyak turun. Dengan harapan ianya bukan hanya sekadar janji janji populis yang dah pun berlaku kat selangor sepanjang 5 tahun lepas.*tangan di bahu mata ke atas kihkihkih
Oh betul Mr.K kata,orang sekarang akan undi ikut perasaan.Mana yang paling dibenci,itu tetap akan jadi sesuatu yang tersangat mereka benci.
-Pandangan peribadi penulis.
kthnkbyenites.
InsyaAllah akan ulas lagi topik berkaitan. :)

2 comments:

Anonymous said...

Hadzrin..aq ada kemusykilan la..napa eh manifesto kerajaan nak turunkan hrga keta bagai n banyak lagi yg pakatan dah lama nak buat kalu jadi kerajaan,tapi kerajaan BN baqu nak buat?aq takot bankrap ja negara bak kata owg kerajaan..

hadzrinaqmal said...

Sebenarnya kerajaan dan turunkan dulu sejak 2005 melalui DAN (Dasar Automotif Negara) ,mungkin dorang dah buat selidik kot kalau turunkan harga kereta baru,macamana dengan kereta 2nd hand? mesti org ramai nk beli kereta baru semua kan? siapa nk guna 2nd hand? itu untuk elak syarikat2 jual kereta 2nd drpd gulung tikar.

PR cakap dia nak turun kan harga kereta,lepas tu lelong AP permit dkt mana2 pihak untuk menstabilkan balik ekonomi negara.Bila di buat kajian,benda tu hanya bertahan 2tahun je untung,lepas 2 tahun akan ada kemerosotan dari segi keuntungan. ekonomi negara pun akan down for sure.

cerita dia aku rasa kat sini,manifesto BN lambat umum,dan PR umum dulu. so modal mereka,mereka akan cakap setiap manifesto yang sama tu merupakan ciplak daripada PR. :)