Friday, May 21, 2010

macamana nak jadi gila part 1

kenapakaubaca.

BAHAGIAN A.
ARAHAN:bina ayat dengan menggunakan perkataan dasar HINA ,anda boleh menambah ayat dengan sesuka hati .anda juga boleh buat peribahasa atau pun bahasa pasar.BINA 10 AYAT untuk menunjukkan yang anda ni betul betul paham tentang penggunaa perkataan BM bukan nya tak reti buat apa dangkal!-.-'

1.hey kau ni HINA la setan!
2.HINA [nama orang],cepat mulakan operasi hina jiran kau tu.
3.HINA sungguh kucing itu kerana tumbuh tanduk.
4.ali kelihatan HINA apabila dia seorang sahaja yang menggunakn 3310 sedangkan kawan dia dah ade henpon 3G dah.
5.perwatakan aminah sunguh HINA ketika berlakon di drama itu.
6.jangan lah kita menjadi tak betul ibarat "si HINA naik junjung"
7.HINA merupakan satu nikmat yang baik.
8.apa lagi aku nak buat ayat ha HINA??
9.HINA sungguh anda yang membaca artikel ini.
10.sudah sudah jangan jadi hina ..pergik!

BAHAGIAN B
SILA isi tempat kosong dengan jawapan diberi:

ALI merupakan anak yang ________.(derhaka/sundal).Setiap hari dia selalu keluar _____________ (subuh/malam/magrib/siang) untuk mengorat janda di rumah sebelah jiran nenek dia.Janda itu sungguh ____________ (hodoh/kecoh/buruk/hina) sehinggakan semut pun tak sanggup nak buat koloni dekat rumah dia.TAPI ali suka sangat akan janda tersebut sebab akan _____________ (duit/wang/pitih/ehemh eheme) janda itu.Setiap hari _________ (tak sah/pasti/mustahil/akan pasti) dia berjumpa dengan janda tersebut.ADA satu hari ni,ali pergi berjoli dengan kawan kawan dia.dia masuk la ke ___________ (kelab/disko/pub) untuk berjoli joli.ALANGKAH terkejut nya dia apa bila dia terjumpa dengan ________________ (janda/si kerepot tua tak sedar diri/perempuan murahan ) tersebut.akhirnya dia mati pengsan akibat melihat __________________________ (janda itu/si tua kerepot tu)

BAHAGIAN C
SILA berikan peribahasa baru untuk peribahasa yang diberi ini.

>BAGAI TIKUS MEMBAIKI LABU = bagai anai anai kawin dua
>BAGAI ULAR MEYUSUR AKAR = bagai timah anak cik johar mengorat prasad
>KERANA NILA SETITIK,ROSAK SUSU SEBELANGA = ibarat orang depan kau curik pen kau tapi buat donno je

1 comment:

Anonymous said...

bijak sungguh =.=

-tongkang

There was an error in this gadget