Friday, August 26, 2011

berkat tak berkat

kenapakaubaca.[?]
"forget the past ; seeks for tomorrow"-H.A


bangunlah anakku , pakai baju baru
kawan mu semua telahpun menunggu,
dapatkan ayahanda,sujud di kakinya -
bila takbir bergema


tulisan berunsur bebas , no hurt feeling.. --


disebalik kehidupan yang penuh kerikil kerikil tajam , Allah masih mengharap hambanya supaya terus bersabar tak kira apa juga berlaku. hidup kalau dikhianati ; disakitkanhati ; ditikam belakang ; memang perit. rasa macam nak putuskan roh dengan jasad ; diselarikan dengan akal yang waras. kadang kadang niat itu tak jadi ; hanya cukup untuk terpacul dalam benak hidup . "kenapa aku perlu hidup? kalau asyik terus menerus macam ni ?" sampai bila mereka mahu faham perasaan orang lain ? sampai bila? - kalau nak ikutkan , memang kita perlu kiamat sekarang ni. - tapi kenyataan nya , signifikasi kiamat lebih haru lebih menakutkan -. bila mana misunderstanding gender berlarutan ; lebih banyak maksiat berlaku ; kes buang anak  ; bila mana kejadian kejadian bencana alam yang banyak berlaku. - itu semua apa weh? itu semua sign sign yang masih manusia bodoh buta tak nampak , even penulis sendiri. - aku tertanya tanya ; tuhan bagi kita cash pahala, tapi tak cash untuk setiap kesalahan yang kita buat selagi belum kritikal ? - kenapa?
- Dia mahu kita ambil masa yang Dia bagi , yang dia tetapkan untuk kita semua berubah . maksud aku dekat sini ambil masa untuk fikirkan kembali apa kesalahan itu gini yang dah dibuat - bukan menonong tiada hala tuju ; masih buat benda sama , togok arak sini sana , pegang kulit tanpa selindung ada internet bapak dajjal bukak web bukan bukan dunia penuh teknolgi canggih sampai jadi ikutan dan sebagainya . - terima kasih la sebab kutuk dalam hati ; aku tak kisah sebab aku tahu aku pun sekufur dengan anda juga HERUHREU - tiba tiba semua ni terlintas. //






jikalau ditakdir kita pergi mati menghadap ilahi hari ni ; itu pun kalau tergolong dalam golongan golongan menghadap Ilahi , jika tak ? kita ke mana? jumpa pintu neraka yang selama ni kita permain kan ? "eh kau ahli neraka , asal kau datang sini?sumpah semak!" - perbualan acapkali duniawi. - tak takut ke ? sumpah aku baru rasa erti takut bila aku cakap macam ni , aku takut aku tak sempat ucap khalimah terakhir - takut tak sempat mohon maaf dengan ibu bapa , keluarga dan orang yang sakit hati dengan aku ; takut tak dapat penuhkan solat -walaupun solat aku sekarang penuh lubang lubang - takut .takut dan takut. tapi bila nafsu dan setanz even ni bulan ramadhan dah kuasai ; seakan akan benda benda yang aku sebutkan tadi menjadi tiris .hambar dan hilang dalam kesamaran . kenapa lemah sangat iman ni ? -.- 




//          


 mungkin orang zaman sekarang kalau dibagi nasihat sekawah besar mana pun ; takkan lut masuk telinga , takkan kebah budaya macam ni sampai la satu hari nanti matahari terbit di barat . pada masa tu ; tikar sejadah nak dipunggah dalam lemari ;a-lQuran entah letak mana even mungkin ada yang dah lupa nama tuhan . masyaAllah. tapi maaf untuk kata . semua tu sudah terlambat , lambat , lambat weh. air mata darah sekali tak dapat bantu ; ini sama jugak kondisi bila dalam hidup kita sekarang ; siapa tahu , sedang kita leka bercanda ria , kita rebah menghadap tanah secara tiba tiba dan pergi untuk selamanya ; siapa sangka jugak bila leka bermandi manda kita lemas tak tahu hujung pangkal ; kita mati kecelakaan ? siapa duga ? siapa sangka semua ni ? Jika diizin-Nya untuk menghirup udara bumi-Nya lagi Alhamdullilah dan jika tidak ? bekalan apa yang kita mahu iring bersama . ? kebaikan ? kebaikan entah ikhlas atau tak .-- manusia semua sama je , baik berlebai atau tak baik bertudung atau tak . 


sedar atau tak sebanyak mana kata kata menakutkan ini dilontar - orang diluar lebih gemar melabelkan "eh apahal kau munafik tulis macam ni ?" - "tak payah nak hipkrit sangat la kan" tapi jujur ikhlas semua ni datang dari hati.entah rasa tak sedap hati. mohon malapetaka untuk kita semua dijauh.Amin.


suka aku dengan fahaman ni ,
"siapa kau untuk tentukan berkat tak berkat, berkat tak berkat tu kerja Allah. bukan kau" -norkhiriah-antara garisan

No comments:

There was an error in this gadget