Thursday, December 1, 2011

orang gila atau kau yang gila?

kenapakaubaca.[?]



sebenar dia ni kaya ni. rumah dia ada dlam hutan tu.bungalow lagi




Selagi mana manusia masih hidup ; selagi tu dia akan tetap wajib ada perasaan ,selagi itu dia mampu memanipulasikan persepsi ;berkongsi dan mencurahkan perasaan. cuma orang gila yang menafikan ,lain la kalau kau gila. Kau gila ke?eh lagi satu statement dangkal.orang gila pun ada perasaan.mungkin dorang salah sebahgian yang kurang nasib baik kot sebab tu jadi macam tu.Jangan salahkan mereka,jangan herdik mereka jangan jatuhkan semangat mereka membabi buta.jangan riak jika suku sakat kita tak pernah ada keturunan macam tu ; sekali terkena mahu terngadah.mungkin ramai yang anggap ; kira telahan tak rasmi la ni penyakit gila datang dari GENE atau inherite dari keluarga -nenek moyang karut marut semua tu.mungkin betul mungkin tidak.bukan 100% semuanya betul- konon la kalau semua yang kita ada ni datang dari tu semua ; yang kita warisi semua – sepatutnya kita dapat muka yang lebih kurang sama.bentuk badan, berat warna kulit balbalblalal yang lebih kurang sama. Tak ke alien tu eww? Adik beradik semua muka (nak) sama? Boleh main tipu tipu kalau pergi sekolah mesti best HEURHEUREH - nah kalau nenek kau (sekadar metafore) ada taik lalat kat atas bibir , semua suku sakat dia nak ada taik lalat jugak la macam tu ? -.-' mungkin sama macam gila. Takkan la gila. Gila bukan penyakit. Tapi ramai orang salah anggap dengan gila. Bukan dengan gila. Dengan orang gila. Gila dengan orang gila bukan benda yang sama la gila. Orang gila orang cacat orang down sindrome semua menunjuk kepada ranting yang lain. Tapi mereka ni masih berada dalam kategori yang sama ; kurang upaya. Sepatutnya Malaysian tak payah nak herdik sangat ; nak geli geli sangat ; suppose buat program yang menaikkan diorang yang jaga diorang macam tele medicare AWWW gitu 24/7 bukan online fesbuk tak tentu pasal dopopatjam MUHAHAHA – eh aku suka cakap pasal aku so siapa kisah ? “weh bongok program program tu semua dah ada kau buta ke apa?” -eleh setakat aku boleh bilang bila dengan jari kakitangan aku buat apa kita kat Malaysia ni memang hidup 100 orang pun kan bukan 25juta orang. Mana nak capai nisbah kalau macam tu dan mana nak AKAN capai target kalau ada orang kondem-ing macam kau .nyeh. Tapi serius shit aku tak pernah nak join aktiviti aktivit sosial -maklum la umur dah makin meninggi ni baru nak terasa tua baru nak ada aware nak tolong masyarakat ppfffftt tunggu kolej aku tak buat lagi pesta membantu sedunia belum sampai seru lagi.Budak budak suka la buat macam ni. Dua tujuan ; have fun dengan niat membantu ikhlas hati sampai meleleh leleh air mata semua bagai atau niat kedua ; nak tolong jugak , tolong tengok , tolong snap gmbar tolong uplod masuk dalam laman sosiall tolong suruh orang komen gambar tolong suruh puji “wah rajinnya u” -waja betul hati u.

dan apa gila, aku tak tau aku merepek pasal apa ni wadefu?” - ini la realiti. Realiti malaysia.oh bukan . Realiti youth of malaysia. Tangan masih nak pegang android ; telinga masih berkabung dengan dr beat , nasib baik mata tak tutup dengan kain kapan. Entah la budak malaysia tau teknologi je . Entah entah fungsi kaler hijau biru coklat dekat sign board pun dorang tak tau. Meh aku cer cer sikit . Sengbod warna biru untuk jalan bandar , hijau untuk lebuhraya , coklat untuk pelancongan. Untung la ada yang tahu – itu pun bila lepas ambik kelas KPP ujian memandu. Pfftt. Sampah.

Dan apa hubung kait kau cerita orang gila ? -__-'

eh tak sebenarnya orang gila dengan budak hyperactive lebih kurang sama. Aku menyampah macam orang gila dengan budak hyperaktif ni. Kalu bagi la dia cokolat sekalipun dia takkan lut. Lut ? Sikit sekejap dalam 10 saat 20 saat macam tu lepas tu gedegang sini sana. Lari lari sini sana acam lipas kudung dan masa masa yang paling heaven merdeka boleh lap peluh mestilah masa diorang tidor :V dan masa paling precious adalah masa cubit diorang . Itu seronok. Ha itu jelah. Mungkin aku dengan rela hati boleh ambikkan borang untuk dorang dan daftarkan sekali dengan tanjung rambutan. Belajar sikit jadi orang. T.T – bagus kalau diajar dengan alat alat macam pisau lipat , api , cuka getah , spanar , perangkap tikus. Semua semua ni kau anggap dan ajar dia as a mainan. Biar mereka tau apa fungsi benda benda ni semua. Bila dah terkena dekat badan sendiri , baru terngadah. Brilliant tak idea yang khas untuk pembawa golongan hyperactive ni?

Demmit kau memang gila tak faham soalan ni ?

Apa yang tak faham? Aku tengah menjawab. Hari tu aku tengok cerita jibek. Pernah tengok jibek? Itu bukan gila bukan hyper.itu baru sindrome down. Ada sindrome down yang membuatkan orang lain terasa sindrome keketraumaannya (bukan nak mengeji , maaf) – tapi takut , ada jugak sindrome yang seakan normal tapi boleh nampak kelainan pada tingkah lakunya. Dan sindrome buat buat sindrome pun ada.; sama macam gila , bukan golongan sumbing jugak , sindrome datang dari penyakit , persetanzkan suku sakat punya angkara.percaya kah kita ? Keluarga kita (bukan kita la,seriau pulak, gunapakai kata ganti diri orang lain) -keluarga orang lain elok elok sebelum ni mak ayah adik abang kakak sihat , tiba tiba bila dapat adik baru . Infected by sindrome.itu bukan gene sindrome itu salah pemakanan mak-nya la kot. UHUEHUEHRE atau lagi mudah bahasa.itu takdir Allah.


"sebenar orang gila tak gila, orang yang fikir orang gila yang gila tu sebenarnya yang gila" - gila dah lepas baca ni? 
ayat dekat atas ni nak bagitau apa sebenonye?


A.nak cakap aku (yang tengah baca) ni gila
B.keyboard yang menyebabkan ayat ni terjadi yang gila
C.nak bagi tau orang gila tengah gelak kat kau yang baca ni


Sanggup hadapi?

Dulu masa sebelum parameswara datang melaka , sindrome memang dah berlaku. Cuma belum ada wikipedia masa tu nak melaporkan so senyap je la. Bidang bidang medik pun tak ada lagi so tu yang diorang susah nak buat research pasal sindrome ni. Kalau la ditakdirkan terkena pada aku ; bukan aku terkena pada future generation aku nanti ; nak taknak kita kena terima. Macam aku cakap. Kau sihat mana sekalipun , kena tetap kena takdir tetap takdir. Kau tak boleh lawan takdir. Menangis pun belum tentu takdir tu ditarik balik.aku pun very not the sure sindrome ni ada cara precaution atau prevention dia tak sebab aku tak minat pun nak kaji.pergi google.sekarang zaman HDTV, boleh search je guna cari.pergi pergi. Sini bukan klinik.

Konklusi ?
Aku nak kau tau je apa itu orang gila , hyperaktif, sindrome down dan fungsi signboard.walaupun dia tak terjadi dalam hidup kau , kau bleh merasai semua tu dengan buat kerja amal sosial. Bukan tahu main laman web sosial je. Tu dikira sialkan hidup tu. -.-


I have read about LDR – long distance relationship. Somes say LDR is bullshit. Just wanna say I agreed with that.sangat tahi kerbau. Percaya kepada setia kepada cinta? Itu hanya omongan kosong. Macam gula gula diberi pada budak oleh seorang pencurik.
  • pencurik mana ada kata ganti nama diri. Kita layak gelar mereka apa apa pun ; termasuk la seekor.


Ps:aku pernah curik duit mak aku doposen , nak beli mercun mancis sebatang. Aku seekor ke? T.T ee kutuk diri sendiri . Oklah bye.

Pss: aku tak menjawab lagi punca jadi gila selain gene. -.- melayu mudah lupa.
"fikirlah matang sikit"-dr M

No comments: