Saturday, May 12, 2012

tanpa kita (penonton) filem tempatan bungkus.

kenapakaubaca.[?]
"kita berhak kritik walaupun tahu kita tak sempurna.eh jap,kau sempurna ke?"-H.A


"dah macam takde modal idea dah filem malaysia ni."-unknown


aku orang malaysia bukan nak mengondem sangat cerita atau filem melayu ni.bagus.tahniah.dengar kata finas terima banyak filem masuk panggung.Lembaga Penapisan Filem Negara pun banyak tapis filem filem melayu yang kedepan.tahniah.ada effort untuk buka sikit tempurung tu. eh siapa kata aku kondem ni?
kalau ikutkan.aku penyokong tegar filem melayu.lagi lagi razak mohaideen punya . -.- (ni menganjing ok i jujur ni haha) perasan tak korang, semua filem dia yang dulu dulu ada frasa 'cinta' perasan tak ? perasan tak? aku tak tahu apa kena dengan pengarah ni mungkin dia dah kemaruk cinta agaknya HAHA
kuliah cinta? cinta kolestrol? main main cinta? apa lagi ? dia berhenti guna istilah cinta bila dia mula buat filem duyung.ok filem duyung tu aku salute sikit sebab lain dari yang lain. filem mistik pun sama.seramm jugak ,meremang bulu keti kita ni  -_- dan yang lain,eh tak tengok pfttt


cukup untuk razak mohaideen,kita pergi ke suhaimi baba. ada 4 filem je aku tahu, ponti harum sundal malam 1 dan 2, waris jari hantu, dan hati malaya. aku dengar ada lagi filem dia buat berunsurkan sejarah.mungkin kak cumi (nama glemer) nak buat filem sejarah.tapi totally dengan jujur aku cakap,budak budak tak suka sejarah HAHA. oh bayangkan lecterur dinamika aku buka video sejarah menuntut kemerdekaan,tak sampai 15minit semua mata kuyu berair air ngantuk.parah gila -.- lalu dengan rasa kecil hati (besar sebenarnya sebab dapat balik awal ) dia suruh kita orang dismiss kelas sebab masing masing buat muka.- eh jauh pesong -.-


oh pontianak 1 dan 2 memang seram bak hang. i like kak cumi buat filem ; waris jari hantu dia terpahapa sikit tak seram hemoh hemoh hati malaya tak tengok lagi.ada dulu tayangan free. tapi sejarah kan? daripada sejarah baik kita pergi makan mekdi.kenyang perut suka hati hikhik


beralih pulak ke pengacara no 1 kita buat filem,pak nil.aku rasa 5 6 tahun lepas, filem aku no 1.siapa tengok cerita ni? kelakar memang kelakar bagi sesiapa yang ada unsur humour murahan yang tinggi tapi aku tengok kawan kawan aku masa tingkatan satu dulu,they gave negative response toward that movie.cerita pelik siapa nak tengok.hihi tapi bagi aku ianya kelakar.apa salahnya nak ada unsur hunor yang murah kan dalam diri? tak de siapa boleh halang


dan pergi pula pengarah muda bila pierre andre buat cerita 9 september - cerita dia kewlzzz dan menarik.lucu dan sesuai untuk couple seantero malaysia - lagi siapa ? ahmad idhm buat jangan belakang congkak? lagi box office.masuk pulak mamat khalid,buat cerita kala malam bulang mengambang,i tonton free dekat astro kirana dulu,man laksa, zombi kampung pisang dan latest hantu kak limah balik rumah.semuanya berunsurkan seram kelakar dan kelakar.aku respek mamat kahlid punya cerita .unik dan tersendiri dan menghiburkan satu keluarga.


dan aku tengok KRU je matang sikit; oh matang sebab ada studio sendiri boleh buat CGI sendiri dan cerita cicakman diorang memang boleh pergi jauh ,hikayat merong dan magika. cinta kura kura tak tengok lagi.sedap ke?


belum cakap pasal ombak rindu lagi,lagenda budak setan,belum cakap lagi filem dulu dulu azura gerak khas,kayangan,pisau cukur, sepi,cinta rasuk,bilut,baik punya cilok, semua blablablabalb memang banyak filem melayu.satu perubahan yang bagus, -ada banyak lagi aku nak sebut tapi tak tersebut.


//
 bukan ulasan filem yang aku nak ulaskan ,aku nak pertikaikan kenapa pusing pusing filem melayu akan melekat dengan dengan cinta-seram-kelakar. itu je genre yang ada? kami nak adventure macam hikayat merong -sikit anjakan paradigma dari yang biasa.nak yang lawan sikit , magik, watak yang pelik pelik ke,jahat tapi baik what so ever , ini tidak. filem melayu kita dah dimomokkan dengan fikiran kolot dan kebelakang,bukan kebelakang tapi masih di takuk lama. selalu sangat berkisar pasal cinta , kelakar kitar semula.


cerita tepahapa.rugi duit je.
"i watched adnan sempit 2 semalam,satu babak je aku gelak.bila adnan naik motor dekat eskelator.itu je.yang lain lawak plastik.atau aku yang teruk?" HAHA


aku (kita) bukan tak support filem tempatan, ramai kata berbaloi kita tengok filem melayu kat wayang , tapi bila aku cakap nak beli dvd cetak rompak sikit,download je masing masing alah dengan frasa tu.yes kita kena support filem tempatan ,siapa lagi? tapi kalau filem dia balik balik yang sama siapa tak boring? alih alih nanti ada keluar dkeat astor first,tak pun tunggu je raya ni keluar lah filem tu dari puasa ke 28 sampai raya ke 6.tak caya cuba tengok nanti HAHA.


tapi tapi tapi my teori ada kalanya salah, siapa dah tengok kongsi? KL gangster ? dengan cerita apa tah lagi satu yang jual anak,ada saheizy sam tu entah lupa pulak tajuk, -itu baru segar sikit,baru direvolusikan sikit.tahniah. tak sempat lagi tengok Bunohan dan chow kit. ada yang kata seronok?


nak tengok.tapi bila?




kita tak harapkan langsung filem malaysia sama macam hollywood, kita harapakan filem kita sama dengan dorang bila 2015 nanti tapi kita layak diberikan filem yang terbaik (sebagai seorang penonton supaya rm 10 kita tak membazir keluar poket belakang masuk poket depan ) yang bukan sekadar kosong macam filem keramat,Misteri Jalan Lama dan dua alam 49juta.


"“Pamela Anderson Akan Berlakon Dalam Filem Saya, 2011″ – Dr Rozmey .." 


eh? nak tergelak jap! HAHAH berapa juta tu?


kbye.
cun pu boleh layan :D

No comments: