Thursday, May 3, 2012

Antara Dua Watak dan Perspektif

kenapakaubaca.[?]
"i miss you too wahai 400KM"-H.A




BAB 2: Antara dua watak


"orang malaysia kaya dengan tohmahan" - sikit sikit nak tohmah


apa yang aku maksudkan ni? perkataan tohmah tu memang cam kurang ajar sikit - agak keras - terjurus macam nak menuduh tapi tak sebenarnya.


pernah tak? (tipu tak pernah) orang datang kedai makan eh tak butik la.butik handbag,jenama kalah paris hilton, kita letak gucci la.walaupun murah jugak atau coach atau dan sebagainya.Kita nampak sorang ni masuk dengan husband - dan secara otomatis dalam hati - atau bagi yang laser jeles nak mati tu - akan terpacul dari mulut."wah kaya nya pompan tu,suami mesti loaded tu poket tebal dopopatjam" - tohmahan pertama -hasil daripada pemakaian si wanita tadi- ala makdatin , pakai beg jenama Jimmy Choo (eh?) silap maafkan aku HAHA pakai kasut tinggi 10 ela.dan bergaya ala mak datin. tohmahan kedua.- perempuan tu bela anak ikan tak?-no.bukan isu dekat atas yang aku nak ulas kan. aku nka cakap mengenai dua personaliti yang berbeza dalam norma manusia semua.It is a boring punya tajuk ; klise dan lumrah tapi kalau kita tak kupas tak bukak kita takkan tahu mana langit itu dijunjung - are we still in malasie? or neraka buatan manusia? itu yang kita tatau tu.


it was like banyak kali aku dengar ,lihat tengok rasa,sendiri rasa - yang kita selalu assume orang based on their appearance,luaran,gaya,lifestyle,gerak gerik,gesture badan and what so ever the fuuuu tapi yang sebenarnya kita tak tahu apa yang realiti serea realitnya kan?


"oh dia guna jam casio" - dan paling cikai pun jam casio yang original memang lebih ratus ratus -tak pasti sebab aku bukan peminat casio -erti lain aku bukan minat nak beli jam mahal mahal hanya sekadar letak kat tangan.oh pedulikan itu. dan bila dengar casio - oh mahal tu - oh kayanya dia.dan selalunya begitu


manusia tak pernah nak senang dengan kesenangan orang lain.aku pasti dan teramat pasti
apa yang tersimpul dari pelihat akan kata -wah dia kaya. but secara betullnya,kita tahu yang jam seakan akan casio tu kita boleh cari berlambak kat pasar pasar malam berdekatan.tak hairan sangat.itu belum rolex lagi,belum tissot lagi - nah kau kalau semua tu? aku tak tahu apa perspektif kebanyakan orang klise kat luar sana ? (termasuk aku kah? -.- jam bukan penentu segalanya)


orang malaysia ni senang; tak ambil pusing dan sentiasa menurut.mana yang cuba menongkah arus tu,tahniah sebab berani buat perubahan.paling tidak pun untuk diri bukan utnuk orang :') - Kita selalu berfikiran terbalik-berpaksi khayalan daripada nak menelaah isu sebenar.


kita tengok, orang pakai kereta besar,henpon canggih,kasut baju berjenama,makan di high class restaurant dan dengan senang lenangnya kita assume dia hidup senang. senang yang bukan kais pagi makan pagi dan petang makan petang hihi. tak.memang tak perludinafikan most of orang orang macam ni hanya goyang punai dekat rumah -senang dan ada juga orang yang suka buat drama.
drama  semuanya tapi dihimpit dengan pelbagai masalah.ONE of them ofcozzz kewangan semua.orang kata biar papa asal bergaya ye tak?-they think pandu kereta gah - free of cas? atas jalan tak perlu bayar cukai kepala fuu dia?bayar ansuran bulanan cecah ribuan ringgit just only for the car?itu belum rumah ? air api dan segalanya indah water - yang sebenarnya kebanyakkan malaysian tak concern pasal semua ni. satu frasa yang mebghalang manusia nak hayati frasa ni adalah bergaya.


hidup untuk bergaya dan bergaya untuk hidup.


persetanzkan segala $$ hutang dan implikasi yang mendatang.yang penting puas dan dapat feedback dari orang.


dan terbalik.upside-down


ada gaya jugak eh? HAHA
mereka lihat (sebagai contoh) orang yang pakai lusuh,kereta kecil dan sebagainya seorang orang yang lekeh,no money,takde harta, bagai melukut ditepi gantang- frasa kais pagi makan pagi sentiasa meniti dekat bibir si puaka,dan makin orang cemburu dengan mereka ni.dah la hidup kononnya susah,masih lagi ada yang mendengki.ahh zaman sekarang bukan rekaaan,ilmu mistik santau memang dah jadi lumrah untuk tunjukkan kedengkian mereka, even dengan orang 'susah'.tapi tak ke diorang fikir,yang si susah ni mungkin pandai; mereka buat percaturan saham,punyai tanah lot dikampung kampung, simpan emas dan whatever kejadah yang bersangkut paut dengannya.mungkin mereka tak mahu menunjuk


lebih baik tak menunjuk daripada menunjuk tapi keliling pinggang ada wake up call suruh bayar segala bil hutang dsb.


kalau la wallet berkepok kepok HAHA
"aku ada cousin,yang bapaknya lawyar ke hakim tah-memegang jawatan tinggi di institusi kehakiman negara- but tersangat la low profile.sangat.baik.walaupun punyai segala,tapi dia tak tunjuk.respek gila cam ni oi"


Tapi whatever happen,kita ada akal ? kita perlu guna dengan baik.itu je sebenarnya. hihi


next topik,aku teringin sangat nak borakkan pasal perlu ke kita sisihkan orang yang bersalah?orang yang betul betul bersalah dalam satu satu hal yang mampu mengeruhkan keadaan beberapa pihak?ehehe kalau aku rajin la.




*sekali lagi.ini hanya pendapat peribadi.tak payah nak terasa sangat la kan :D


No comments: