Thursday, October 14, 2010

puisi lalu dan pergi




kenapakaubaca.[?]
"sekali lagi acah acah menderita."-H.A
*jangan baca nanti membazir masa dan pahala.
"Bisikku,
pada bulan,
kembalikan,
temanku kekasihku, syurgaku.
tanpa dia malam
menemani aku. sepi memelukku"

Tak dapat hidup bersandiwara lagi tak tak dapat hidup berdrama kerap berdrama lagi tunjuk yang kita ni sentiasa dirundung kehipokritan yang amat sangat tapi nak buat macamana? keadaan memaksa. Dan aku tak layak menilai orang dari sudut luar dan dalamnya sebab aku pun bukan siapa siapa.aku ada lah aku .aku hanya mampu menilai diri aku itu pun belum pasti lagi aku kenali diri aku seratus peratus.Dan aku pun tak paham /tahu kenapa ada orang yang membenciiii sangat orang lain? diri sempurna sangat mungkin sampai jadi macam tu.Dah jadi trend sekarang ,ikut orang tu ikut orang ni,orang tu hebat jom ikut,orang tu murahan tiada apa apa meaningless nothing so berambus dari hidup dia A.S.A.P. orang lain dipersalahkan orang lain dihina di keji sesuka hati.kesian kan?entah dunia penuh drama dunia penuh setanzz macam ni la.dunia ke? bukan diri ke yang penuh segala jadah tu? senang sangat tertaksub senang sangat tersungkur terjatuh dalam impian negatif.dan manusia pun senang nak cari publisiti.hanya dengan kata kata peraihan publisiti dapat dijana.

"Kau senyum indah
tertarik jiwa ku
buatku rasa rindu.
aku tahu yang kau
akan menjadi milikku"

Sampai sekarang aku masih leka.leka dengan duniawi yang takkan kesudahan sehingga sangkakala di tiup mungkin.leka alpa lalai sudah sebati dalam hidup aku.dulu aku tak macam tu. kenapa sekarang baru nak jadi? saat peperiksaan menjelmalah semua semua ni datang tanpa aku sedari dan dalam masa yang sama ada jugak orang yang sebelum ni hidup syok dalam dunia dia telah berubah ke jalan lurus.dah dapat hidayah mungkin? aku bila lagi? masih dan sedang dan terus akan mencuba untuk berubah [kali ni bukan tipu] cukup la tadi bila mesej masuk " math kau dapat ...% kemis kau dapat ..% " cukup buat hati jantung aku berdegup dan konklusinya markah memang sax.itu memang dah dijangka.dan entah mungkin sudah tiba masanya untuk berubah -.- dan tolonglah jangan pandang sebelah mata dekat aku sebab ini hanya sekadar permainan yang telah dirancang awal awal je :) mana yang sudah terperangkap tu tahniah aku ucapkan.

Dan kadang kadang bait
bait -
"tapi kau jangan pernah dustai hati
ku
pasti terbaik untuk mu.
Jauh kau mencintai ku.

Jauh kau inginkan ku

harapan tinggal harapan
aku bukan yang terbaik "
---memang perlu wajib patut digunapakai
Dan hidup aku sekarang memang macam lagu francesca peter sekadar di pinggiran. di pinggiran teman teman bila sekolah boleh la di tepi tepi tebing dan bila diri berada kat entah mana mana ,memang selalu dipinggiran,nak dekat jatuh di tepi tebing,hujung tebing barulah ada yang datang.itu pun sorang dua.klise dah kata sekarang banyak betul orang plastik sini sana tak ada yang betul pure suci di abad materialisitik dan hendonisme [ye ke ni?] Dah berapa kali ulang tah dekat 23123x kot kata nak jauhkan diri .jauhkan diri.jauhkan diri. tapi mudah senang sangat terjebak.entah mana silap mana silapnya mungkin keseronokkan menjadi fakornya. Pinggiran ke tak pinggiran ke janji aku boleh survive tanpa perbantuan pertolongan sesiapa dan sewaktu dengannya. "Siapa anda untuk memberi nasihat kepada orang lain sedangkan diri anda bukanlah sesempurna mana." phrase " sukahati la! kubur lain lain" memang buatkan aku tersengih busuk dekat orang orang yang cakap tu.Mungkin dia tahu dia telah ke syurga atau neraka.-.- sebenarnya tak elok cakap macam tu sebab benda tu sama jugak macam mempermainkan hakikat yang hakiki. boleh nak samakan bulan seperti kawan?

"cahaya terang malam bulan
seperti seakan penyuluh hidupku
tapi aku gusar
sebab bila subuh menjelang
kau mulai kabur

kau mulai hilang
bila hening pagi
dan
kau kembali semula
pada
malam nya
semasa
aku sedang gembira

mana kau pergi

di kala sang suria menwarna?"
----- konklusinya boleh kot

kesian bulan tak pasal pasal jadi bahan.siapa suruh kau cantik sangat dari bumi dan buruk bila dekat. :) siapa aku untuk kata bulan tu buruk?haih Unsur alam memang sebati dengan hidup kita yang selalu klise dan streotaip. argh.peduli setankan.kau ada hidup kau aku ada hidup aku,kau ada cinta kau .aku belum lagi ada.sedang menanti dan terus menanti .

No comments:

There was an error in this gadget