Friday, October 8, 2010

signifikawan


kenapakaubaca.[?] " Bilamana kata kata menjadi peneman "-H.A

kadang kadang kita kena wajib marah dekat kawan tak kisah la dia baik ke buruk ke jahat memang wajib marah bila dia lakukan apa yang kita benci,apa yang boleh merundung kemarahan kita,apa yang kita terpaling tak suka atau yang kita benci. tu memang lumrah.kadang kadang kita kena harus sunat tolong kawan kita yang ada di dalam kesesusahan walaupun hakikatnya dia tak pernah pandang kita waktu dia senang dan pandang kita waktu kita susah. tak kisah la wakau dia selang dua kelas dari kita,dia ambik akaun atau budak sains tulen ,budak ekonomi mengapa dan kenapa perlu classist? Kadang kadang [selalunya] kita perlu jugak ada perasaan cemburu yang bukan sampai membabi buta terhadap kawan kita kerana dia sudah melebihi kita.setakat jeles cemburu ala kadar tu bnoleh lagi diterima akal,bukan la cemburu sehingga sanggup tikam belakang .itu tak best woh.kita nak buat dia jeles jugak tapi tak termampu kerana kekangan beberapa faktor yang terwujud.:) Kadang kadang kita tak perasan,ada kawan yang banyak menyusahkan kita,bak dari segi kelakuan,etika, semua segala jadah yang ada kena mengena dengan traits kawan la,semua menyusahkan kita,oleh sebab hanya ingin kerana menjaga hati,kita terpaksa berpura muka muka pura senyum dan terus buat 'baik' sebab taknak kehilangan kawan.katanya "dia seorang kawan yang seronok". Kadang kadang kita perlu jugak rasa raguragu atau syakwasangka dekat kawan sebab memang hakikat lumrah alam tak semua kawan itu baik,erti lain tak semua hati putih suci,mesti ada 45% hitam sikit atau 80% hitam legam.ehemh ehemh terbatuk kering. :) "kawan yang sejati adalah kawan yang memberitahu ada kotoran dekat muka anda" benarkah? Kadang kadang kegembiraan bersama kawan baik sering terganggugugat bila kita terlalu sangat bergurau sampai ada hati yang tercela.Mungkin kita tak nampak orang lain terasa,kita buat dek dan teruskan kehidupan 'hipokrit' dengan selesanya. Walhal orang yang terasa tu malu,geram,marah menyampah sebenarnya dalam hati nak luahkan.macam orang yang buat kita terasa tu nak dengar pulak luahan hati kita kan? baik pergi dekat pokok atau meja. anismisme pulak -.- Kadang kadang kawan juga suka sangat ambil kesempatan dekat kawan yang lemah.alasan yang lemah : ala biarlah.dia je la kawan aku atau aku mana ada kawan kat dunia ni atau biarlah,dah perangai dia macam tu. Alasan bagi pengambilkesempatan :elok jugak aku pergunakan dia,senang sikit hidup atau dia ni blur je,baik aku tibai dia atau eh dia bukannya top pun buat apa aku terhegeh gehe dengan dia,baik aku layan cikai cikai je. Perlukah ada sebegini dalam menjalinkan persahabatan yang hakiki? Kadang kadang dalam kawan juga ita jatuh hati antara satu sama lain.oleh sebab kerana sifat malu yang menggunung dalam diri,kata kata "aku suka kau" "aku cinta kau" "aku jatuh hati doh kat kau" "i love u" memang sukar dan sukar nak diluahkan atas alasan "dia kawan aku" dia kawan rapat aku,aku tau hidup dia macaman,dia dah ada gf.bf ke belum.kalau aku mintak nanti takut hati dia kecewa,dia terkejut dia tragis dan putus kawan menjadi konklusinya.Kadang Kadang ada jugak kawan yang marah ,tacing dan merajuk tak tentu pasal. ada dua kategori [sebenarnya banyak] ,pertama kawan yang tacing merajuk manja yang tidak ingin memutuskan persahabatan,kedua : kawan yang tacing merajuk gedik yang sengaja memutuskan persahabatan atas alasan yang samar samar.apa tujuan kita tak tahu,hanya ingin meraih publisiti atau populariti itu mungkin jugak menjadi faktornya.implikasinya mesti la dua dua sedih dalam hati ,tetapi tetap menzahirkan kesenyuman yang fasik. "lagi lagi duka,lagi lagi lara,sampai bila menderita?" .Kadang kadang kita hidup di kelilingi kawan yang tiada perasaan,maksudnya dia seorang yang tak ambil pusing,samaad dia marah senyum suka gembira sedih,semuanya sama bagi dia.Penulis paling suka kawan macam ni.kawan macam ni bukan hanya sekadar boleh dibuat kawan,malah adik beradik mungkin :).Kadang kadang kita ada jugak kawan yang sentiasa sedih ,tak kira la 24 jam sedih ke atau 12jam sedih.hidup dia memang sedih.sedih gedik atau sedih benar. yang ni sebenarnya rimas sebab hal kecik pun nak sedih dan sengaja mencari isu untuk bersedih.Kadang kadang ada juga kawan yang kita tak nampak tapi dah hari hari jumpa terpaksa la kita anggap dia 'kawan' padahal bertegur bukan tak pernah,tapi jarang nak mampus.boleh bilang patah perkataan ,setakat 'hai,ok,bye' itu dikira kawan? "kalau 3 hari tak bertegor.kita berdosa kan?" dikira kawan la walau tak rapat walau tak kenal. ---- Penulis punya rakan semua ada dalam kriteria di atas.anda? benar betul setiap orang individu sahabat mempamerkan corak gaya hidup yang masing masing .ada yang baik buruk keji hina menakutkan gelabah pura pura strees semua datangnya dari keluarga [mungkin] dan persekitaran. "macamana nak cari kawan sejati kalau makna kawan pun dangkal tak tau" post ni macam tau tau je kita akan kehilangan 'kawan' lepas spm habis dan jumpa kawan baru dan kawan lama seperti habis madu sepah dibuang. apa guna facebook? -first advantages- haih "bila nak dapat kawan 'sebenar' ni? yang boleh jaga care tanya diri 24jam seminggu? " satu hari nanti.pasti. :) ok thnxbye permisi.
"One loyal friend is worth ten thousand relatives."

No comments:

There was an error in this gadget